Добре съставеният маркетинг бриф е от решаващо значение за успеха на всяка кампания. Но каква информация трябва да включите? Това може да бъде объркващо, особено ако не сте свикнали да работите по този начин с вашата агенция.
Накратко, маркетинг брифа дава стратегическа насока за вашата маркетингова кампания. Добре написаният бриф служи като рамка на предстоящия проект и гарантира, че всички участници разбират целите, аудиторията, към която е насочена комуникацията, и как ще се измерва успехът.
Той очертава очакванията за всички, като същевременно дефинира целите и очакваните резултати от кампанията. Това помага на вас, както и на специалистите, с които работите, да измервате успеха ѝ.
Предоставянето на подробно задание на маркетингова агенция ще ѝ позволи да получи ясна представа за вашия бизнес и цели още в началото, което значително увеличава вероятността идеите и концепциите, които ще ви представят, да отговарят на вашите очаквания веднага.
То също така гарантира навременно изпълнение на работата, позволява корекции и помага проектът да остане в рамките на бюджета.
Когато съставяте маркетингово задание за вашата агенция, е важно да знаете каква информация ще им помогне да ви представят най-доброто решение.
Важно е да знаете, че маркетинговото задание не е универсално и трябва да се адаптира според това дали проектът цели да повиши разпознаваемостта на марката, да предаде конкретно послание, да увеличи продажбите, да промотира продукт или услуга. Тактиките – като креативен дизайн, директна поща, уебсайт, социални медии, имейл, съдържание или видео – също ще варират.
Въпреки това, има основни принципи, които трябва да присъстват във всяко маркетингово задание:
Никой не познава бизнеса ви по-добре от вас, а когато работите с външна компания, трябва да гарантирате, че тя получава възможно най-добро разбиране.
Комуникирането на идентичността на вашата марка е от ключово значение, тъй като това е центърът на вашата философия, личност и ценности.
Опитайте се да предоставите възможно най-много информация, но в кондензиран вид. Помислете кое е съществено за вашия бизнес, целевите ви клиенти и какви продукти предлагате.
Ясното формулиране на това, което искате да постигнете, ще помогне на агенцията да разработи най-доброто решение и ще гарантира, че вие и те разбирате как изглежда успехът и как ще бъде измерен.
Целите на кампанията трябва да бъдат конкретни, измерими и реалистични. Например, можете да проследявате степента на кликвания (CTR) на вашите публикации в социалните мрежи, за да видите дали съдържанието ви ангажира и е релевантно за аудиторията.
Изброяването на това, което очаквате да бъде доставено, ще помогне на всички участници да разберат обхвата на проекта и напредъка към успешното му завършване.
Това ще позволи на проектните мениджъри да разработят график и крайни срокове за ефективно изпълнение.
Например, може да се наложи да се създаде wireframe, ако проектът включва разработка на дизайн за целева страница на уебсайт. След това копирайтърът ще трябва да напише съдържанието, а дизайнерският екип да създаде визуалните материали. Всичко това трябва да се случи, преди екипът за уеб разработка да сглоби страницата.
ъдете възможно най-конкретни относно това, към кого се насочвате и защо вашите персони се ангажират или трябва да се ангажират с вас. Включете демографски и психографски данни, както и техните проблеми.
Ако бизнесът ви има няколко целеви групи, добавете как посланието ви се изменя при комуникация с всяка от тях.
Това може да е трудно, ако сменяте посоката, насочвате се към нова аудитория или правите ребрандиране. В този случай опишете кого бихте искали да таргетирате като базова линия.
Тъй като това е една от най-сложните части на маркетинговото задание, вашата агенция трябва да може да ви помогне да комуникирате вашето уникално предложение и защо клиентите трябва да изберат вашата компания.
Въпреки че може да познавате конкурентите си в детайли, вашата агенция може да не ги познава.
Уверете се, че в заданието сте включили възможно най-много информация за конкурентите – име, уебсайтове, какво предлагат и коя е тяхната целева аудитория.
Може да бъде полезно да подчертаете какво ви отличава от конкуренцията.
От самото начало е важно да сте ясни относно очакванията си за срокове, за да може агенцията да прецени дали може да изпълни проекта според вашите изисквания.
Полезно е също да дадете поне ориентировъчен бюджет, за да могат потенциалните партньори да предложат реалистични дейности.
След като съставите маркетинговото си задание, трябва да се свържете с агенция или агенции, за да стартирате кампанията си. Ако не сте работили по този начин досега, ето какво да очаквате:
След като изберете маркетингова агенция, започва етапът на активно сътрудничество. Качествените агенции ще се стремят да установят партньорство още от първата работна среща, като създадат среда за открита комуникация и съвместна работа.
Очаквайте интерактивни дискусии, в които ще споделите своите идеи, цели и приоритети с екипа на агенцията. Този процес позволява на агенцията да адаптира своя подход към вашите специфични нужди. В зависимост от практиките на агенцията, след срещата може да получите подробен отчет или план, обобщаващ обсъденото, както и следващите стъпки за изпълнение на проекта. Това гарантира прозрачност и яснота в сътрудничеството от самото начало.